2

10 REM KOMPUTER

Tekst wprowadzający do nowego czasopisma.
4

Zamiast programu

Danuta Majewska, Władysław Majewski
Felieton o stanie polskiego programu edukacji informatycznej.
5

Systemy operacyjne: wprowadzenie

Wprowadzenie do działu opisującego architekturę i funkcjonowanie systemów operacyjnych.
5

Systemy operacyjne: CP/M [1]

Andrzej J. Majewski
Opis architektury systemu CP/M.
6

Dlaczego właśnie UNIX?

Wiktor B. Daszczuk
Krótkie wprowadzenie do zasad korzystania z systemów klasy UNIX.
8

Spectrum uczy i bawi

Krzysztof Kuryłowicz, Dariusz Madej, Krzysztof Marasek
Krótki opis zastosowań edukacyjnych mikrokomputera Sinclair ZX Spectrum, napisany przez autorów Przewodnika po ZX Spectrum.
10

Zasada przywódcy

Danuta Majewska, Władysław Majewski
Wywiad z prof. Gocza Czogawadze, ekspertem UNESCO do spraw edukacji informatycznej.
12

Jakość a nie ilość

Władysław Majewski
Wywiad z doc. dr hab. Janem Madeyem, dyrektorem Instytutu Informatyki UW na temat pracy w Wang Institute.
14

Sprawdzian

Marek
Tekst źródłowy programu-sprawdzianu z arytmetyki, przeznaczonego dla mikrokomputerów Sinclair ZX 81 oraz ZX Spectrum.
16

LOAD "ORTOGRAFIA"

Marek Car
Opis polskiego programu edukacyjnego dla mikrokomputerów Sinclair ZX Spectrum.
16

Knight Lore

Grzegorz Czapkiewicz
Opis gry Knight Lore wraz z mapą.
19

Gyron

Opis gry Gyron.
22

Dragontorc

Sufler
Opis gry Dragontorc wraz z pierwszym odcinkiem opisu sposobu ukończenia jej.
26

Gry przygodowe po polsku

Andrzej Kadlof
Wprowadzenie do programowania tekstowych gier przygodowych po polsku i zachęta do tworzenia takich gier.
28

ZX Spectrum 128K

Krótki opis zapowiadanego nowego modelu mikrokomputera ZX Spectrum 128K.
29

COPY COPY

Instrukcja obsługi jednego z najpopularniejszych programów do obróbki i kopiowania zapisanych na taśmie bloków danych, przeznaczonego dla mikrokomputerów Sinclair ZX Spectrum.
30

Pędzel i stos

Roland Wacławek
Opis algorytmu (wraz z realizacją w asemblerze procesora Zilog Z80) algorytmu wypełniania zamkniętych przestrzeni obrazu.
34

Wieża Babel, czyli języki programowania

Andrzej Kadlof
Przegląd różnorodnych języków programowania wysokiego poziomu.
37

Notacja polska

W. Maj
Opis zasad odwrotnej notacji polskiej.
38

Wozniak ze zdalną kontrolą

Jacek A. Likowski
Notka na temat najnowszego przedsiębiorstwa Steve'a Wozniaka, zajmującego się zdalnie sterowanymi zabawkami.
38

Dzieci kochają mysz

Jakub Tatarkiewicz
Opis zastosowania komputerowych programów malarskich (w tym w edukacji informatycznej dzieci).
40

OPOL-1 i co dalej?

Michał Liszka
Opis mikrokomputera amatorskiego OPOL-1 i wywiad z jego twórcami, Jackiem Domereckim, Markiem Krokoszyńskim i Aleksandrem Sachanbińskim.
41

Jaki będzie rynek komputerów 1986

Jacek A. Likowski
Notka na temat tendencji na amerykańskim rynku komputerowym.
41

Kometa Halleya

Zdzisław Płoski
Kod źródłowy programu w LOGO, rysującego na ekranie kometę Halleya.
42

Dzikie dziecko

Sherry Turkle
O tym, jakimi stajemy się w kontaktach z komputerem i z powodu kontaktów z komputerem.
44

O komputerach i nieskończoności

Matematyk
O tym, co w ogóle mogą liczyć komputery i jak to zostało opisane językiem matematyki.
45

Jabłko wpada do wspólnego koszyka

Jacek A. Likowski
Notka o planowanej integracji mikrokomputerów Apple z sieciami i systemami biurowymi standardu IBM PC.
46

Programowanie gier logicznych [1] Strategia wygrywająca

Janusz Kraszek
Opis sposobu programowania automatycznej gry komputera w grach logicznych na przykładzie gry NIM.
48

Giełda

Władysław Majewski
Notowania z giełdy mikrokomputerowej w Klubie Studenckim Karlik w Krakowie z dnia 23 lutego 1986 roku.